“Sirpa menee asiakas edellä, näin voi todella sanoa. Hän laittaa itsensä likoon ja on hirvittävän tarkka, hyvällä tavalla.” – Maarit Holm

Vinkkejä ja lisää vapaa-aikaa ravintola-alan konkarille

Keväällä 2020 Maarit Holm oli uuden edessä. Pandemia päätti 17-vuotisen työsuhteen lounasravintolassa, ja oli mietittävä seuraavia askelia. “Mietin ‘mitä mä nyt teen’ ja aloin kartoittaa tilannetta. Päätin ottaa riskin ja perustaa oman lounasravintolan”, yli 30 vuotta ravintola-alalla työskennellyt Holm muistelee. “Tätä mä osaan ja tää on mulle tärkeää.” Saman vuoden lokakuussa ovensa avasi Maaritin Lounaskulma.

Riski kannatti. Uskolliset asiakkaat seurasivat perässä, ja liiketoiminta käynnistyi hyvin poikkeusajoista huolimatta. Lounasravintolapalvelujen lisäksi Holmin yritys toimittaa ruoka-annoksia senioreille, ja päiviin kuuluu myös markkinointia, tukkutilauksia ja muuta ravintola-arjen toistuvia töitä. 

Rautaisinkin taitaja voi kuitenkin tarvita apua yritystoiminnan teknisyyksiin ja papereiden pyörittelyyn. “Ravintolatyön osaan. Salityöskentely, tukkutilaukset, eihän siinä ole mitään. Mutta jos pitäisi tehdä kirjanpidollisia juttuja, niissä en ole hyvä”, Holm paljastaa.

Linnatilin ja Maaritin Lounaskulman tiet kohtasivat kuin kohtalon saattelemana. “Se tupsahti ihan uskomattomaan aikaan. Tiesin entuudestaan, että Sirpa on kirjanpitäjä. Hän tuli asiakkaaksi entiseen työpaikkaani, kun tieto irtisanomisesta oli jo tullut. Kysyin Sirpalta, vieläkö hän tekee kirjanpitoa. Sirpa kertoi, että hänen yrityksensä oli juuri muuttanut ravintolamme naapuriin”, Holm kertaa.

Maarit Holm vieraili Linnatili -tilitoimistossa, ja kertoi suunnitelmastaan perustaa lounasravintola. “Sanoin, että minulla on luotto sinuun, en edes kysele muualta”, Holm tokaisee. Asia oli sillä selvä. Uuden yrityksen perustaminen yhdessä kävi sujuvasti, ja Holm vakuuttui aidosti kattavasta neuvonnasta: “Yritystä perustaessa olisi varmasti tullut aloittelijoiden mokia. Sirpan kanssa ei itse tarvitse miettiä, että pitäisi huolehtia jostain. Tiedän, että hän huolehtii kaiken, minkä pitääkin, eikä jätä mitään puolitiehen.”

Vaikka siis tuntisi toimialansa kuin omat taskunsa, yritystoiminnan perustusvaiheessa mitä erilaisimmat niksit voivat osoittautua kullanarvoisiksi. “Sirpa sanoi heti, että ei laita esimerkiksi puhelinnumeroa perustamisilmoitukseen, kun sitten olisivat kaikenlaiset villasukkia kauppaavat heput ja mimmit soitelleet. Nyt myyjät eivät tiedä, kelle soittaa”, Holm naurahtaa. “Pieni asia on pitkässä juoksussa suuri asia – ettei puhelin soi jatkuvasti.” Osaavan, täsmällisen ja luotettavan kirjanpidon ansiosta kiireinenkin yrittäjä saa aikatauluihinsa väljyyttä. “Itsellä voisi mennä näihin juttuihin kuusi tuntia illassa pitkän päivän päälle, mutta Sirpa tekee asiat tosta vaan, ja itselle jää vapaa-aikaa”, Holm kuvaa.

Maaritin Lounaskulman yhteistyö Linnatilin kanssa on soljunut samoin kuin se alkoikin: loistavasti. “Sirpa menee asiakas edellä, näin voi todella sanoa. Hän laittaa itsensä likoon ja on hirvittävän tarkka, hyvällä tavalla. Siitä hyötyy kaikki”, Holm kertoo. Viesteihin reagoidaan nopeasti, ja myös asiointi tilitoimistossa paikan päällä on helppoa. Kaikki askarruttavat asiat selviävät yhdellä kertaa. “Sirpaa voi mennä moikkaamaan ilman, että tarvitsee varata mitään aikaa. Ja voin sanoa, että poistun tilitoimistolta aina hymyssä suin”, Holm myhäilee. “Sirpalla on ratkaisu kaikkeen, ja hän osaa neuvoa kaikessa kansantajuisesti.”

“Sirpa selittää, miksi mikäkin asia pitää tehdä ja selostaa kaiken normaali-ihmiselle ymmärrettävällä tavalla!” – Krista Kivikko

Apu on aina yhden soiton päässä

Krista Kivikko päätyi kiinteistönhuoltoalalle uudelleenkouluttautumisen myötä. ”Tutustuin Sirpaan ja hänen tapaansa tehdä töitä, kun hän toimi oppisopimustyöpaikkani pomon rivitaloyhtiön isännöitsijänä”, Kivikko muistelee. Oppisopimuskoulutuksen jälkeen Kivikko perusti Kiinteistöhuolto Kivikko Oy:n, ympärivuotista kiinteistöhuoltoa ja porrassiivouksia tarjoavan yrityksen.

Yrittäjyyden alussa Kivikko otti Linnatiliin yhteyttä palaverin merkeissä ja sai tarjouksen yrityksen kirjanpidosta. ”Huomasin jo tapaamisessa, että asiat hoidetaan ja selitetään. Apua saa aina, kun sitä tarvitsee”, Kivikko kuvailee todeksi osoittautunutta ensivaikutelmaa. ”Ero aiempiin kokemuksiini on kuin yöllä ja päivällä: Sirpa huolehtii, neuvoo ja auttaa. Uudelle yrittäjälle on tärkeää, että kirjanpitäjää oikeasti kiinnostaa ne työt.”

Yrittäjän arki on paikoin hyvinkin hektistä. ”Kiinteistöhuollossa päivät ovat erilaisia ja vaihtelevia. Toisinaan töitä tehdään yötä myöten, joskus on hieman hiljaisempaa”, Krista Kivikko toteaa. Siksi onkin kätevää, että ratkaisu pulmiin on aina lähellä. ”Aina soiton päässä! Kun tulee hätä käteen, tiedän mistä saan avun”, Kivikko kertoo.

Kivikon mukaan Linnatili erottuu edukseen ennen kaikkea asiakaspalvelussa ja välittämisessä. ”Asiat hoidetaan ryhdikkäällä otteella ja sekä puhelimeen että viesteihin vastataan nopeasti”, Krista Kivikko kehuu. ”Vastaukset kysymyksiin saan aina nopeasti, joskus ilta-aikaankin.” Erityisesti Kivikolle on ollut apua tuesta veroasioihin. ”Se on semmonen viidakko! Sirpa on selittänyt auki alvit ja tämmöiset, jotka eivät uudelle yrittäjälle aina ole aivan itsestään selviä asioita”, Kivikko kuvaa. Positiivista palautetta Linnatili saa myös tarkkuudesta ja selkeydestä. ”Sirpa kertoo aina lisää, jos tulee kysymyksiä tai muuta huomioitavaa. Hän selittää, miksi mikäkin asia pitää tehdä ja selostaa kaiken normaali-ihmiselle ymmärrettävällä tavalla.”

Krista Kivikolla on myös kantapään kautta hoksattu neuvo muille yrittäjille. ”Kirjanpitäjän valinnassa kannattaa olla tarkkana. Sinun pitää tykätä kirjanpitäjästäsi. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, henkilökohtainen kemia pitää löytyä. Silloin on varmaa, että yrityksesi saa parhainta mahdollista palvelua”, Kivikko vinkkaa. Tästä hyvä esimerkki on Kiinteistöhuolto Kivikko Oy:n ja Linnatilin yhteinen, menestyksekäs taival. ”Sirpa todella huolehtii isännöintikohteestaan ja kirjanpitoasioista, suurella sydämellä ja välittämisellä”, Kivikko summaa.